Oli leppoisa mukava sunnuntaipäivä ja elokuuta parivuotta sitten. Leppoisa oli aamukahvihetkikin.
Kahvia juodessamme vaimo mietteissään lausui ääneen: ”Olisi hieno päivä lähteä kalaan." Niinpä, tuumasta toimeen.
Nopeasti eväät kassiin ja ripeästi kalastusvälineet matkaan. Virvelit, lajitelma vieheitä, siitä veneelle ja järvelle. Soudeltiin ja soudeltiin, vaihdettiin välillä soutajaa ja toinen vedätti viehettä perässä. Moneen kertaan viehe vaihdettiin toiseen. Välillä pysähdys sopivaksi katsottuun paikkaan ja virvelöintiä kyseisistä paikoista kädet jo puuduksissa.
Päivä alkoi jo kallistua iltapäivän tunneille ja mitään ei saatu, ei edes vähäisintäkään nyppäystä. Eiköhän aleta eväitten syöntiin ja kahvin juontiin, tuli samanaikaisena toteamuksena, kun ei enää tuo kalastushommakaan luonnista.
Vene soudettiin mukavaksi katsomaamme paikkaan ja nautinnollinen eväiden syönti aloiteltiin, mukavien juttujen höystämänä. Aikamme siinä vietettyämme, aloimme keräillä kamppeitamme kasaan. Huomasin, että termospulloon oli jäänyt jonkin verran kahvia, tuumasin: ”..tuossa olisi Ahdillekin kahvia!” Niinpä kippasin loput kahvit Tarjanteeseen.
Vaimo aloitti soutamisen lähtörantaa kohden, heitin siitä veneenperältä vieheen uimaan perässä, ihan noin huvikseni vain. Ja silloin iski rajusti, vapa notkahti ja siima kiristyi. Siinä joutui jo taidot koetukselle, sen verran rimpuileva kaveri oli vieheessä kiinni. Sain ujutettua sen veneen tuntumaan, onneksi oli haavi matkassa, komea oli hauki siinä veneen pohjalla lopulta.
Vene pysäytettiin siihen ja aloimme kumpikin virvelöimään ja kalaa tuli, haukea, ahventa, taisi siinä muistaakseni yksi kuhakin matkaan tulla. Lopettelimme kalastelemisen ja lähdimme jatkamaan matkaa, kuitenkin vielä heitin vieheen uimaan perässä mielenkiinnosta.
Nappasihan siihenkin vielä mukavan kokoinen ahven. Tuumailin siihen, eiköhän meillä nyt ole kalaa paistettavaksi ja soppakaloiksi.
Kiitos Ahdille, olit antelias. Kannatti kahvit tarjota!
Aimo Viitiö
kesävierailija
